Воєнний стан — складний емоційний період для кожної людини. Взаємна підтримка та співчуття допомагають людям знаходити силу. Обговорення певних аспектів життя під час воєнного стану може бути тригером і викликати тривогу. Варто прислухатися до почуттів і потреб інших, утримуватися від певних тем, щоб не нашкодити емоційному стану близьких. Важливо проявляти емпатію й створювати комфортне середовище. Емпатія — це здатність сприймати та розуміти емоції, думки і переживання інших людей, це можливість уявляти чужі думки та почуття, відчувати емоції співрозмовника.
Коли ми проявляємо емпатію до інших, ми показуємо, що їхні почуття та переживання важливі. Це створює відчуття підтримки, що є основою для міцних і стійких стосунків. Емпатія допомагає вирішувати конфлікти, спонукає поглянути на ситуацію з точки зору іншої людини, знаходити компроміси.
Проте, надмірне занурення у почуття інших може призвести до емоційного перевантаження, викликає емоційне вигорання та втому, що негативно впливає на самопочуття та здоров'я. Щоб уникнути цього, потрібно встановлювати кордони та проговорювати їх із близькою людиною. Рекомендується підтримувати баланс у житті та уважно обирати своє оточення. Щоб розуміти емоції та почуття інших людей, необхідно мати внутрішні ресурси. Якщо Ви відчуваєте, що Вам важко впоратися з цим самостійно,
рекомендується звернутися по психологічну допомогу.
У різних людей рівень емпатії може варіюватися. Емпатію можна розвивати та вдосконалювати протягом життя.
Корисні поради для розвитку емпатії:
- Під час розмови з іншими людьми намагайтесь бути відкритим та гнучким, адаптуйтеся до зміни думок та почуттів співрозмовника.
- Спостерігайте за жестами, виразом обличчя й іншими невербальними сигналами, які допомагають розуміти емоційний стан людини.
- Будьте об’єктивним. Намагайтеся поглянути на ситуацію з позиції іншої людини.
- Читайте книги. Читання розширює розуміння емпатії та спілкування у стосунках.
- Долучіться до волонтерства. Волонтерство знайомить з різним життєвим досвідом.
- Медитуйте. Медитація допомагає зосередитися на внутрішньому стані, зрозуміти свої емоції.
- Говоріть про почуття. Техніка «я»-повідомлень використовується для вираження думок та емоцій. Наприклад, замість «Ситуація є дуже напруженою» можна сказати «Я відчуваю напругу у цій ситуації» або замість «Ти повинен був...» краще говорити «Мені неприємно, бо…».
- Рефлексуйте. Коли ми розуміємо свої почуття, ми можемо краще зрозуміти близьку людину. Це допомагає не класифікувати емоції лише як «погані» чи «хороші», а дає можливість більш об'єктивно сприймати широкий спектр почуттів співрозмовника.
З метою покращення ментального здоров’я працівників роботодавцям рекомендується запроваджувати культуру піклування про психологічний добробут на робочому місці.
Ментальне здоров’я – це психологічний стан, при якому людина може реалізовувати свій потенціал, долати життєві стреси, продуктивно працювати та робити внесок у життя своєї громади. Турбота про ментальне здоров’я так само важлива, як і турбота про фізичний стан.
Для відповіді на виклики у воєнний та післявоєнний час підприємствам може бути потрібна дієва політика й програма психосоціальної підтримки на робочому місці (далі –ПСП). В перспективі вона має перерости в комплексну програму збереження ментального здоров’я на роботі.
Основні цілі програми ПСП:
- визнати психосоціальні наслідки війни для людини і сфери праці;
- сприяти запобіганню важким психічним і поведінковим розладам;
- посилити позиції роботодавця та профспілки як лідерів, орієнтованих на добробут працівників;
- сформувати психологічно безпечне середовище, де принцип конфіденційності й відсутність стигми та дискримінації має пріоритетне значення;
- навчити працівників розпізнавати ознаки психологічних проблем для запобігання появі важких психічних і поведінкових наслідків;
- навчити працівників методам управління стресом та навичкам психологічного відновлення;
- запобігти емоційному та професійному вигоранню працівників;
- навчити працівників навичок надання першої психологічної допомоги;
- надати працівникам доступ до зовнішніх ресурсів фахової психологічної допомоги;
- стати більш відкритими до розмов про ментальне здоров’я та ініціатив щодо ПСП на робочому місці.
Методичні рекомендації щодо запровадження ПСП на робочому місці розміщені на сайті Міністерства економіки України за посиланням http://surl.li/xsbkrp, призначені для використання роботодавцями під час розробки заходів щодо запровадження ПСП і носять виключно інформаційний та рекомендаційний характер. Вони є орієнтиром для роботодавців під час прийняття рішення та реалізації програми ПСП працівників на робочих місцях.
Також інформаційні матеріали з питань ПСП розміщені на сайті Державної служби України з питань праці за посиланням https://www.pratsia.in.ua/ - розділ «Психосоціальна підтримка на роботі».
Джерело:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1144020811099491&set=a.296577359177178&locale=uk_UA