Психосоціальна підтримка на робочому місці є надзвичайно важливою для забезпечення здоров'я та добробуту працівників. Вона включає в себе різні заходи та практики, спрямовані на зменшення стресу, покращення самопочуття та підтримку психологічного благополуччя працівників.
В мирний час ми мало замислювались щодо психоемоційного стану кожного, в умовах війни – це є чи не найголовнішою темою.
Стрес, страх, паніка, тривога, депресія, відчай та інші психологічні травми й проблеми, з якими стикаються працівники, не лише погіршують якість їхнього життя, але і знижують продуктивність праці, підвищують ризики нещасних випадків на роботі.
Психологічно здорові працівники – це ознака здорового робочого середовища. Коли навчання навичкам психологічного відновлення та управління стресом вбудовані в діяльність підприємства, працівники відчувають, що їх цінують і підтримують, а це також впливає на підвищення рівня їхньої психологічної стійкості та продуктивності в умовах такої надзвичайної кризи, як війна.
Для того, щоб психосоціальна підтримка працівників була системною, відбувалася на постійній основі й мала профілактичний характер, потрібна відповідна система дій: політика і програма заходів у межах цієї політики.
Цілі програми психосоціальної підтримки на робочому місці:
Визнати психосоціальні наслідки війни для людини і сфери праці.
• Посилити позиції роботодавця і профспілки як лідерів, орієнтованих на добробут працівників.
• Сформувати психологічно безпечне середовище, де принцип конфіденційності й відсутність стигми та дискримінації має пріоритетне значення.
• Навчити працівників розпізнавати ознаки психологічних проблем для запобігання появі важких психічних і поведінкових наслідків.
• Навчити методів управління стресом та навичкам психологічного відновлення.
• Запобігти емоційному та професійному вигоранню.
• Навчити працівників навичок надання першої психологічної допомоги.
• Надати доступ до зовнішніх ресурсів фахової психологічної допомоги.
• Стати більш відкритими до розмов про ментальне здоров’я та ініціатив щодо психосоціальної підтримки на робочому місці.
Психосоціальна підтримка є частиною заходів, які можуть бути інтегровані в загальну політику і програму безпеки й здоров’я на роботі. Вони доповнюють профілактичну діяльність, спрямовану на усунення та контроль факторів психосоціальних ризиків. З шаблоном політики можна ознайомитися за посиланням.
У межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» розроблено певні рекомендації, що мають на меті підтримувати морально-психологічний стан працівників під час робочого процесу. Ось деякі з них:
- Розмістіть в офісі інформацію про сервіси підтримки ментального здоров’я.
- Проводьте політику відкритих дверей, аби працівники могли ділитися своїми проблемами з вами чи з колегами.
- Не ігноруйте конфлікти у колективі. Швидко реагуйте і беріть участь у їх вирішенні.
- Не забувайте також, що не лише слова впливають на людину, а й тональність розмови. Ваші інтонація та жести здатні викликати у працівника відчуття безпеки або ж навпаки – незахищеності.
Зверніть увагу на такі особливості спілкування з підлеглими:
- Завжди вітайтеся та цікавтеся їхніми справами і здоров’ям.
- Підтримуйте зоровий контакт. Проте, не слід дивитися на людину постійно, щоб вона не відчувала тиску.
- Тримайте відкриту позу, не схрещуйте руки.
- Намагайтеся розмовляти м’яко, спокійно та не дуже гучно.
- Стежте за тим, щоб ваш співрозмовник відчував себе комфортно під час спілкування.
- Не забувайте піклуватися і про своє ментальне здоров’я. Будьте прикладом для інших працівників.
Системна турбота про ментальне здоров’я так само важлива, як і турбота про фізичний стан людини. Це може врятувати життя, запобігти травмуванню на роботі, зберегти кадровий потенціал, підвищити мотивацію і продуктивність і бути фактором додаткової привабливості для шукачів роботи та інвесторів.
Джерела:
1. https://ntgazeta.com.ua/trostjanechchina/6465-psihosocalna-pdtrimka-na-r... u-voyennij-ta-psljavoyennij-chas.html
2. https://www.kadrovik.ua/novyny/yak-stvoryty-spryyatlyvu-atmosferu-v-kole... kerivnykam.